Referat fra dagens medlemsmøte

Publisert:

Du finner alle referater fra medlemsmøter og årsdokumenter ved å klikke på "om klubben", "dokumenter" deretter klikker du på den mappen du ønsker. 

Du finner referat fra dagens medlemsmøte HER

Referat fra medlemsmøte 19. februar 2025

71 personer tilstede

Åpning av møtet: Clarissa Bergh åpnet møtet og ønsket velkommen. Hun forklarte at hun tok på seg styreledervervet etter at det ble en interessekonflikt for Trond Hårberg å påta seg dette, på grunn av hans rolle i NTG.

Styret frem til årsmøtet:

  • Clarissa (ikke på valg)
  • Trond (ikke på valg)
  • Mads
  • Marius
  • Morten

Hensikten med møtet: Møtet ble holdt for å diskutere klubbens beste interesser og finne løsninger for å redde klubben.

Spilleroverganger:

  • Overgangsvinduet har vært hektisk. Werbik ble solgt mot sportsutvalgets mening.
  • Overgangssummen for Werbik ble holdt hemmelig, på grunn av en avtale med en Stavanger.
  • Ben ble solgt etter å ha unnlatt å møte på jobb. Det ble også vurdert at flere spillere kunne komme til å forlate klubben, noe som hadde satt klubbens sesong i fare.
  • Salget av Werbik, Ben og Matthew har bidratt betydelig til å bedre klubbens økonomi.

Åge tar over:

  • Det ble uttrykt mye panikk for å få inn penger, men det var viktig å vurdere spillerstallen nøye før tiltak ble satt i verk.
  • Beslutningen om å slippe spillere ble tatt for å beskytte klubbens helhetlige interesser og økonomi. Spillerne har nå akseptert situasjonen.
  • Til tross for skuffelse og sinne fra noen spillere, ble det understreket at kontraktene deres måtte følges.

Økonomi:

  • Styret har fått økonomisk hjelp fra Anita, og håper hun kan bli en del av styret ved årsmøtet.
  • Økonomisk oversikt:

o 2024 endte med et underskudd på 3,52 millioner. o Desember 2024 hadde et overskudd på 3,5 millioner, og januar 2025

hadde et overskudd på 90.000 kr. o Negativ egenkapital på ca. 7 millioner (1,7 millioner i ansvarlig lån). o Halvparten av den negative egenkapitalen ble redusert med 1 million kr fra

kommunen, som har gått inn med en rentefri avtale og 10 års

nedbetalingstid. o Det ble også mottatt støtte i form av dugnadsarbeid i hallen, som gir

ytterligere økonomisk lettelse.

Årets resultat:

• Etter en dårlig start, ble klubbens økonomi styrket gjennom mobilisering og bedre samarbeid med næringslivet i november/desember 2024. Det ble også understreket at det var viktig å «slå på nødbremsen» for å hindre et enda større underskudd.

Fremtidige tiltak:

• Klubben jobber med tiltak for å hente inn 3 millioner kr for å berge sesongen. Det er håp om å ha et eliteserielag i høst.

Kontrollkomiteens rapport:

  • Kontrollkomiteen har jobbet intensivt for å samle informasjon og avdekke hva som har gått galt i perioden fra mars 2023 til i dag.
  • Rapporten vil bli presentert på årsmøtet i mars, og de har identifisert flere problemer med styringssystemene, som er hovedårsaken til de økonomiske utfordringene.
  • Det har også vært manglende rutiner og dårlig kommunikasjon som har påvirket klubbens drift. Samtidig har det vært forbedringer, og kontrollkomiteen deltar nå på alle styremøter for å bistå i den videre prosessen.

Markedsarbeid:

  • Trond informerte om at Øyvind Berg vil gå av med pensjon, og en av de ansatte på markedsavdelingen har blitt sagt opp.
  • Sponsorkonseptet er under revidering med en ny prisstruktur og gjenytelser for å styrke klubbens økonomi.
  • En markedsgruppe har blitt etablert på dugnad, bestående av Petter Blegen, Thomas Lund, Lars Medby og Are Blyverket. Denne gruppen jobber med å forbedre sponsorarbeidet for neste sesong.
  • Flere inntektsbringende tiltak er planlagt, som:

1. Vareauksjon(auksjon av gaver).

  • Vedlikeholds arbeid i hallen (ombygging av administrasjonen, flytting av tørketrommel, maling av gulv).
  • UtleieavLoungeNitten57(behov for ansvarsperson for utleie).
  • Trond og kona arrangerer en til to firmafest (Gardengames) som klubben får inntektene fra.
  • 5. Aktivitetsdag med ishockey for barn, salgsboder og kafé.
  • Klubben er avhengig av frivillig innsats, og flere personer etterlyses til ulike oppgaver.

Frivillige og frivillig arbeid:

  • Det ble påpekt stor mangel på frivillige i flere deler av klubben. Flere grenledere og personer til oppgaver som vaktmannskap og butikkleder er nødvendig.
  • Frivillige kan melde seg via email eller Facebook-gruppe. FB gruppen finner du HER: https://www.facebook.com/groups/1256392058789040
  • Det ble understreket at frivillige er avgjørende for klubbens drift og for å skape et positivt miljø rundt kampene.
  •  

Årsmøte:

• Innkalling til årsmøte ble annonsert for 19. mars kl. 18.00. NB! Blir antageligvis flyttet en uke frem. Vi kommer tilbake til dette.

Sommerhockeyskole:

• Sommerhockeyskolen vil bli arrangert i år, med informasjon og påmelding som kommer.

Kommunikasjon:

  • Styret påpekte at alle i styret jobber frivillig og ulønnet, og at de er fullt dedikert til klubbens beste.
  • Det ble diskutert hvordan kommunikasjon rundt klubbens situasjon kan forbedres for å dempe negativitet og kritikk. Styret ønsker å informere så åpent som mulig, men understreker at ikke alt kan deles umiddelbart.
  • Det ble også nevnt at klubben opplever mye negativ mediedekning som gjør det vanskelig å jobbe med positive initiativer. Det er et ønske om å endre klubbens kultur til mer positivitet og støtte.

Sportslige mål og utvikling:

  • Det ble også diskutert hvordan den sportslige utviklingen er blitt prioritert, og hvordan klubben jobber med langsiktig planlegging for å bygge videre på de gode samarbeidene med de yngste spillerne og det gode arbeidet som gjøres i klubben.
  • Åge understreket at klubben er dedikert til å utvikle både spillere og fasiliteter og har store ambisjoner for framtiden.

Spørsmål og innspill fra salen:

• Spørsmål 1: Er det en avtale mellom Rindal eller klubben og Stavanger? o Svar: Det vil komme frem, og dette må ventes til regnskapet blir

presentert. For ytterligere detaljer kan Knut kontaktes. • Spørsmål 2: Hva med rekruttering av frivillige? Er det gjort noe med arbeidskraft

fra HILL? o Svar: Det har ikke blitt gjort nok, men noen, som Thea på SoMe, er

involvert. Det er håp om å få større utbytte av dette fremover, og klubben ønsker å inkludere ensomme personer i byen gjennom tiltak som Veterankaffen, som holdes hver onsdag kl. 12 i hallen.

• Spørsmål 3: Grenledere trenger flere folk – hva med å fjerne medlemskontingent for de som er aktive?

o Svar: Dette skal tas opp på årsmøtet, og styret ønsker å fjerne medlemskontingenten for de som jobber som grenledere.

• Spørsmål 4: Kan Kokkos ligaen bli medlem? o Svar: Ja, de kan bli medlemmer. Medlemskap gir stemmerett på årsmøtet.

• Spørsmål 5: Er økonomi det største problemet, eller er det klubbkulturen? o Svar: Det er klart at kultur er det største problemet. Klubben må jobbe

med holdninger og støtte hverandre mer. Åge, som får mye kritikk, jobber hardt for klubben og fortjener mer positiv støtte. Klubben trenger en mer positiv tilnærming og en felles innsats.

  • Innspill: Mads fra styret påpeker at det fortsatt er kritisk og at klubben trenger mer økonomisk støtte. Alle oppfordres til å bidra med idéer og innspill i Facebook-gruppa.
  • Viktig tiltak: Vaffelstekning og loddsalg har vært en viktig inntektskilde og bør fortsatt prioriteres.
  • Gisle’s innspill: Jentene som jobber i klubben er hardtarbeidende for å fylle hallen, men det hjelper lite hvis folk ikke møter opp. Det er viktig at folk kommer på arrangementene, da det har stor positiv effekt på både stemningen i hallen og lagets prestasjoner.
  • Andre forslag: Grasrotandelen og flere medlemmer kan også bidra til økonomisk vekst for klubben. Jo flere som møter opp i hallen, jo bedre prestasjoner på isen.

Avslutning:

Møtet ble avsluttet med en oppfordring om å stå sammen for klubben og bidra til de pågående innsatsene. Samlet innsats fra medlemmer og frivillige er avgjørende for å sikre klubbens fremtid.

Neste møte: Årsmøte 19. mars kl. 18.00. NB! Flyttes antageligvis en uke frem i tid. Vi kommer tilbake til mer informasjon om dette.